Välkommen till Spårvägsmuseet

Upplev Stockholms historia på ett kul och annorlunda sätt - spännande för såväl stora som små!

26 oktober 1952 kl. 10.40 invigdes tunnelbanan Kungsgatan-Vällingby

26 oktober invigdes, inför 300 inbjudna gäster, västra tunnelbanan Kungsgatan (Hötorget) – Vällingby av Prins Bertil. Invigningstalare: Borgarrådet Helge Berglund, styrelseordförande S E Österberg, fullmäktiges ordförande Carl Albert Andersson
Förare av premiärtåget var instruktionsmästare Oscar Svensson.
Tåget vände vid en provisorisk station i Vällingby. Stationen i Vällingby centrum invigdes i april 1954.
Invigningen var från början planerad att ske på station Kungsgatan (Hötorget) vilket verkar logiskt då den är ändstation.
Vid ett möte inför invigningen diskuterades (pdf) om damer (=fruar) skulle bjudas in. Då det beslutades att damer skulle inbjudas krävdes mer utrymme för invigningen som därför flyttades till Odenplan.
Det påpekades att det i inbjudningen, som uppenbarligen bara gick till män, skulle stå att de var välkomna att komma ”med dam” inte ”med fru” som det var tänkt från början.
Några kvinnor att bjuda in ”med man” fanns uppenbarligen inte.

Nu uppmanades stockholmarna att ta t-banan till den nya ABC-staden i Vällingby.

Pressklippen (pdf) visa att trafikstarten var all annat än bekymmersfri. Det stora intresset bland stockholmarna för att ut och provåka ledde till trafikkaos. Alla spårvägens kunder var inte helt nöjda med det nya tunnelbanan. En viss oro över risken att få sjösjuka i rulltrapporna vid Fridhemsplans tunnelbanestation kan också utläsas av klippen.

På Stockholmskällan finns en film som skildrar tunnelbanebygget.

blog comments powered by Disqus
Tyck till om vår webbplats